Uitbesteden vs. zelf doen als interieurarchitect

Voor veel ondernemers en interieurstylisten is dit een continu terugkerend thema, voor anderen pruttelt dit jarenlang door zonder echt bewust een keuze te maken…

Maar hoe maak je die keuze?

Ik let op de volgende aspecten:

  • Gaat die activiteit mij van nature gemakkelijk af of kost het relatief veel tijd?
  • Vind ik het leuk om te doen of kost het me energie?
  • Heb ik nu voldoende kennis en zo nee, hoe snel zou ik dit oppakken?
  • Is het voor mijn bedrijf strategisch handig dat ik dit zelf doe (of zelf leer doen) of niet?

Zo heb ik bijvoorbeeld zelf mijn website gebouwd omdat ik daar vaak en snel kleine verbeteringen wil kunnen doorvoeren, maar besteed ik o.a. mijn huisstijl, fotografie en belastingaangiftes uit.

De belangrijkste vraag is misschien nog wel: wat kost het je om het NIET uit te besteden in plaats van ‘wat kost het om daarvoor iemand in te huren’? Als jij als interieurontwerper een paar uur per week extra kan besteden aan inkomen-genererende-activiteiten, wat doet dat met je omzet?

Hoe bepaal jij wat je zelf gaat doen en wat je uitbesteedt?