Sinds mijn carrière switch van het bedrijfsleven naar zelfstandig interieurontwerper, krijg ik zóveel reacties. De meest gehoorde: ‘Wow wat gaaf, je bent echt iets totáál anders gaan doen!’
Maar, nu blijkt, er zitten stiekem behoorlijk wat overeenkomsten in… Ik ben benieuwd of jij ze herkent!
Want het proces van het ontwerpen van een compleet nieuwe ruimte (die tóch helemaal in het straatje van de bewoners past), lijkt verdacht veel op het proces om te komen tot een nieuw product, of een radicaal nieuw plan of werkwijze voor je organisatie:
- Bepaal de stip op de horizon – wat is je ideale bestemming?
- Bepaal ruime kaders – wat zijn de succesfactoren, de minimale eisen? Heel belangrijk: deze mogen niets zeggen over de ‘hoe’, alleen over het eindresultaat (en dat zijn er eigenlijk véél minder dan de beperkingen die je tot nu toe waarschijnlijk in je hoofd had!)
- Doe inspiratie op – zet een ‘mapje’ open in je hoofd zodat je de komende dagen onbewust continu ideeën kunt verzamelen: buiten, online, in tijdschriften en boeken, in gesprekken.
- Ga experimenteren en voorbeleven – hoe zouden bepaalde combinaties gaan werken? Wordt je er al enthousiast van?
- Haal feedback op – ja, zelfs als interieurontwerper laat ik ook eerst een mock-up zien aan de klant
- Verbeter, verbeter, verbeter – hoe kan je idee of ontwerp nóg beter scoren op de succesfactoren?
- Maak je eindproduct tastbaar – visualiseer je plan op zo’n manier dat je iedereen mee kunt nemen… zelfs je oma!